Donderdag 26 september ging een groep van 20 Lagaaiers naar de inhousedag van Feadship. Fengwei David An vertelt hier meer over:
Grensverleggend ingenieurschap, adembenemend design, maar bovenal een concessieloze drive naar ‘uniquity’, waarbij een onmogelijke visie realiteit moet worden en de definitie van custom-made naar een ongekend hoog niveau wordt getild.
Het Nederlandse Feadship bouwt superjachten naar de exacte wensen van haar klanten, en is in haar missie vrijwel ongeëvenaard. In 1949 ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen onder andere de scheepsbouwers Royal van Lent en Koninklijke de Vries, was het oorspronkelijke doel om gezamenlijk de Amerikaanse markt te veroveren. In de decennia die hierop volgden nam de naamsbekendheid van Feadship gestaag toe, met als gevolg dat zij nu wereldwijd bekend staan als een van de meest begeerde scheepsbouwers in haar segment en sinds 2008 middels de overname van Royal van Lent ook warme relaties onderhoudt met het luxe-conglomeraat LVMH Moët Hennessy – Louis Vuitton.
Feadship’s schepen zijn terug te vinden in alle uithoeken van de wereld, en de markt voor zowel nieuwe als reeds bestaande superjachten lijkt in de komende jaren nog niet aan momentum af te nemen. Om haar unieke positie te behouden en te kunnen blijven innoveren is Feadship daarom continue op zoek naar nieuw talent. Mede hierom organiseerde zij, als sponsor van LAGA, in samenwerking met de LAGA Business Club op 26 september een inhouse-day in de gloednieuwe werf in Amsterdam. Onder leiding van ingenieur Stefan en bijgestaan door het HR power-duo Iris en Amy was het doel van deze middag om niet alleen de studenten een inkijk te geven in de technische en creatieve elementen van de bouw van superjachten, maar ook enthousiast te maken door facetten van de business te belichten die voor henzelf interessant kunnen zijn met het oog op hun maatschappelijke carrière. Een informatieve presentatie en scherpe Q&A bood meer dan voldoende stof tot nadenken, waarna er middels een uitgebreide rondleiding door een casco jacht en een buitenwandeling met zicht op de voltooide Lady S en Anna de belevenis werd gecomplementeerd.
Duidelijk is dat Feadship zich in figuurlijke zin in wateren begeeft die voor andere scheepswerven simpelweg onmogelijk lijken. Ze is standvastig in haar principe om geen concessies te doen, en “nee” zal zelden tot nooit gehoord worden. Of het nu de Archimedes betreft die maandenlang door poolijs weet te klieven, of de Como en Lonian met hun grensoverschrijdende glazen panelen: Feadship’s missie om ’s werelds meest innovatieve custom-made jachten te bouwen kent vooralsnog geen grenzen.